Palmu
Maria Lounasvaara

Maria Lounasvaara

Haluatko pystyä nauttimaan elämästä tässä ja nyt?

Mistä sinä haaveilet? Mikä on mieluisin tapasi rentoutua? Siintääkö mielikuvissasi aurinkotuoli ja drinkki etelän lämmössä aurinkovarjon alla? Tai Suomen kesä ja mökin terassilla riippukeinussa hengailu? Suorittamiselämän ja ahdistuksen keskellä tulee helposti nojattua ajatuksissaan johonkin tulevaan – viikonloppuun, kavereiden kanssa sovittuun illanviettoon tai kesälomaan – usein kun tilanne on se, että kunnon rentoutuminen ei mahdu arjen aikatauluihin. Keväisessä Suomessa usein kuultu vastaus Mitä kuuluu? -kysymykseen on ”Mitäs tässä, kesälomaa odotellessa!” Haluaisitko nauttia elämästä nyt ja joka päivä eikä sitten kun? Viikonloppuna, eläkkeellä, lomalla, ensi vuonna. 

God created every man to be free.Suzy Kassem

Haaveilu auttaa meitä jaksamaan eteenpäin ja mielikuvitus onkin hyvä työkalu, jota hyödyntämällä voit maalailla ihania haavekuvia tulevaisuudesta mielesi kangastaululle. Asiat joista tänään vain haaveilee, voivat yhtenä päivänä olla todellisuutta. Mutta jos elämäsi on jo täynnä, kuinka sinne voi mahtua haaveilemiasi asioita? Olisiko pienen inventaarion aika?

Your mind is the canvas upon which you are the artist.

What will you paint on your canvas today?

Will you draw a stick figure or create a masterpiece…?

– James A. Murphy

Tällainen elämä, joka perustuu tulevan, sanotaan vaikka loman, odottamiseen, on pidemmän päälle uuvuttavaa, koska se – helpotus ja rento olo – on aina jossain muualla kuin tässä ja nyt. Aina löytyy jotain askareita, joita on ”vaan pakko” suorittaa ja kohta huomaakin olevansa ikuisessa loopissa, jota oravanpyöräksikin kutsutaan. Onneksi muutos on ainoa pysyvä asia elämässämme – muuttamalla asioita elämässäsi voit viilata arkeasi itsellesi mieluisammaksi ja lisätä elämääsi pikkuhiljaa enemmän rentoutta ja vapautta. Mieti oman elämäsi kohdalla inventaario – mitä päivittäiseen elämääsi kuuluu – onko siellä jotain ylimääräistä, voisiko joitain asioita korvata jollain toisella? Voisitko vaihtokaupata puolen tunnin someselailun rauhalliseen kävelyyn luonnossa, korvata Netflix-ajasta pari tuntia viikossa henkisen kasvun kirjoilla ja videoilla ja pohdiskella mitkä asiat tekevisivät sinut aidosti onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Pala kerrallaan voit rakentaa elämäsi täysin uuteen uskoon muutamassa vuodessa. Sopeutuminen muutokseen vie aina oman aikansa, joten kannattaa tehdä vain yksi isompi muutos kerrallaan. Elämän isot muutokset eivät yleensä tapahdu yhdessä yössä. 

Piirakkaharjoitus

Omaa arkea ja elämää voi lähteä kartoittamaan esimerkiksi paperille piirretyn ympyrän avulla. Siihen voi laittaa ”piirakaksi” eri asiat, jotka täyttävät oman päivän – lepo, työ, lapset, parisuhde, siivoaminen, ruuanlaitto, kaupassakäynti, viihde, kaverit, liikunta jne. Minkä verran kyseiset toiminnot vievät aikaa päivästäsi? Rehellisyys on tärkeää! Välillä sitä haluaa valehdella itselleen ja sulkea silmänsä esimerkiksi liialliselta viihteen tai somen käytöltä. Itsehän aikanaan laitoin Iphonen screen time -ominaisuuden pois päältä, koska en kestänyt nähdä sitä tuntimäärää, jonka olin haaskannut aivottomaan somessa pyörimiseen. 🙂

Tämän saman piirakka-harjoituksen voi tehdä oman mielen ajankäytöstä myös. Minkä verran eri asiat kuormittavat mieltäsi, huolestuttavat sinua? Viekö jonkin suhteellisen mitättömän asian murehtiminen kohtuuttoman suuren ajan päivästäsi (ja yöstäsi)? Itse olen tehnyt sellaisia harjoituksia, että annan itselleni luvan käyttää mieltäni johonkin askarruttavaan asiaan maksimissaan esimerkiksi 5 % päivästäni, loppuosa ajasta jää muille asioille ja vaikka omien tulevien asioiden suunnittelulle. Minua on auttanut todella paljon tällainen mielikuvaharjoittelu, jossa niin sanotusti kutistan ongelman mielessäni suuresta vyyhdistä mitättömän pieneksi pisteeksi. Murehtimiseen käytetyn ajan voi käyttää aivan hyvin vaikka itsensä kehittämiseen ja vaikka kuntoiluun. Lisäksi vielä voi tehdä murehtimiselle erillisen ajankohdan kalenteriin, esimerkiksi joka päivä kello 14. Tämä on hauska mielen huijaus -harjoitus, koska et todellakaan halua käyttää aikaasi joka päivä klo 14 asioiden murehtimiseen ja voit kuitenkin huolen ilmestyessä mieleesi, ”siirtää” sen kyseiseen ajankohtaan.  

Olen huomannut toistuvasti, että pystyn rentoutumaan paremmin kun minulla on kaikki käytännön asiat hoidettuna tai hoidettavien listalla. Kalenterissa ja muistutuksissa minulla on kaikki hoidettavat asiat listattuna, siten ne eivät vie turhaa muistikapasiteettia aivoista, eikä tarvitse aina miettiä, mitäköhän on unohtanut hoitaa. Jos mielen perukoilla on paljon hoitamattomia asioita, ne saattavat pitää hereillä keskellä yötä. Nykyään unettomana sängyssä pyörimisen sijaan saatan joskus nousta ylös ja hoitaa vaikka laskunmaksun yön pikkutunteina. Hoidettavien asioiden listalla on sellaiset asiat, joille voi tehdä jotain konkreettisesti. Näin luodaan systeemi – kun jokin asia tulee mieleesi, voit laittaa sen hoidettavien listalle tai siirtää murehtimisajankohtaan, joka kylläkin jonkin ajan kuluttua jää tarpeettomaksi, koska annat sellaisten asioiden olla, joille et voi tehdä mitään etkä jää niitä enää turhaan mietiskelemään. Tämä vaatii jonkin aikaa harjoittelua, mutta tämä on ihan täysin opeteltavissa ja saat ihan uuden tavan käyttää mieltäsi. Välillä ajattelen, että mieleni on kuin hevonen ja minulla on ohjakset ja minä kerron hevoselle eli mielelleni mitä tehdään ja mihin mennään.  

You have two choices: to control your mind, or let your mind control you. – Paulo Coelho

Mitä jos se, että ei pysty rentoutumaan kunnolla, kuuluukin olla signaali itsellesi, että jotain asioita pitäisi hoitaa? Ehkä luonto on tehnyt meihin oman notifikaatio-järjestelmän – ahdistuksen ja unettomuuden – kertomaan hoitamattomista asioista. Kuinka sitä voisikaan heittäytyä nauttimaan täysillä vaikka kesäpäivästä, jos oma parisuhde on aivan retuperällä tai työpaikalla on jatkuvasti ahdistavaa? Tai jos koti on aina sotkussa ja kaapit pursuaa tarpeettomia tavaroita vuosikymmenien takaa ja siivousprojektille ei ole koskaan aikaa? Pienemmätkin asiat, kuten imurointi tai nuohoojan tilaaminen, voivat hieman vaivata mieltä, saati sitten toimimaton avioliitto tai itselle vääränlainen työura.

You don’t need a new sunrise to start over, you only need a new mindset.

Kun hoitaa elämässään asian kerrallaan kuntoon – varaa sen terapian, ottaa esimiehen tai puolison kanssa puheeksi mieltä vaivaavat asiat tai siivoaa ne sotkuiset kaapit – elämään alkaa pikkuhiljaa virtaamaan enemmän hyvän olon tunteita, vapautta ja rentoa fiilistä. Ehkä jonain päivänä olet unelmiesi parisuhteessa, merkityksellisessä työssä ja siellä rantatuolissa drinkin kanssa. Mutta ensin – siivoa elämä kuntoon! 

Rakkautta päivääsi toivottaen, 

Maria 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email